Vervoer in Tokyo

Transport is iets essentieels in het geval van een reis naar Tokyo. Het zal een redelijk deel van je reisbudget opslokken om in Tokyo te komen en ter plaatse kun je niet om bepaalde vormen van vervoer heen als je Tokyo wilt ontdekken. Zonder enige vorm van vervoer is het deel van de stad dat je zult zien vrij klein. Efficiëntie is het kernwoord bij lokaal vervoer. Als je hier wat minder handig mee omgaat dan ben je ter plaatse mogelijk te veel tijd kwijt aan het jezelf verplaatsen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal recreatieve mogelijkheden van vervoer waar je in Tokyo gebruik van kunt maken.

Op deze pagina bieden we informatie over de verschillende mogelijke vormen van transport in de stad zelf. Wil je meer weten over vliegen naar Tokyo en het reizen vanaf de luchthaven naar de stad (en terug), ga dan naar onze pagina over vliegen naar Tokyo.

Beknopte en duidelijke info over hoe het openbaar vervoer in Tokyo werkt en hoe je het beste je kaartjes voor het OV in Tokyo kunt betalen lees je in het artikel ‘5 dingen die je moet weten over het openbaar vervoer in Tokyo‘.

Wandelen in Tokyo

Je kunt je in Tokyo prima te voet verplaatsen. Navigeren is niet zo lastig, er zijn goede voetpaden en je kunt op veel plekken prima oversteken. Vergeet bij het oversteken niet dat het verkeer links rijdt in plaats van rechts. Het enige nadeel is dat Tokyo zo enorm groot is en dat de interessante wijken en boeiende bezienswaardigheden verspreid door de stad te vinden zijn. Je zult daarom naast de benenwagen ook andere vormen van transport moeten gebruiken als je Tokyo wilt ontdekken.

Openbaar vervoer

Tokyo heeft een uitgebreid en vrij complex systeem van openbaar vervoer. Voor toeristen zijn de metro’s en treinen veruit de belangrijkste mogelijkheden van transport. Met deze twee vervoersmiddelen kun je grote delen van Tokyo bezoeken, waarbij je vaak niet zo ver meer hoeft te wandelen. Bussen rijden er ook volop in de stad. De ervaring van redelijk wat toeristen is dat deze vorm van vervoer minder overzichtelijk en vaak ook niet zo efficiënt is.

Zowel de treinen als de metro’s rijden overdag met hoge frequenties. Tijdens de spitsuren zul je soms schrikken van de enorme drukte op de drukste lijnen. Je staat dan echt tegen elkaar aan in de treinstellen. Wil je de ergste drukte vermijden? Reis dan niet tussen 7:00 en 9:30 uur in de ochtend en tussen pakweg 17:00 tot 20:00 uur ’s avonds. Ondanks de soms chaotische drukte blijft men wel indien mogelijk vasthouden aan de gewoonte om op het perron duidelijke rijen te maken om in te kunnen stappen. Deze rijen stellen zich op aan weerszijden van de ingang.

Openbaar vervoer in Tokyo

Wat voor ons Europeanen wennen is, is dat je bij overstappen tussen metro en een andere metrolijn, tussen trein en metro en tussen trein en trein nieuwe kaartjes nodig zijn. Tickets koop je bij de automaten die op de verschillende stations staan. Wij gebruiken zelf een zogenaamde Suica kaart. Dit is een OV-chipkaart waar je saldo opzet waar je mee kunt reizen. Je hebt in dat geval geen gedoe met losse kaartjes en je betaalt ook iets minder per rit. Efficiënter en goedkoper dus. Een vergelijkbare kaart is Pasmo. Twee verschillende namen voor een vergelijkbaar product. Je kunt beide kaarten kopen via de ticketautomaten die in de verschillende stations staan. De Suica pas koop je op JR treinstations en de Pasmo pas koop je met name op de metrostations. Naast een borgsom zet je ook saldo op de kaart: tenminste 1000 yen. Beide passen zijn ook te gebruiken in bussen en ook voor aankopen in zogenaamde convenience stores en automaten op straat. Op die manier ben je minder afhankelijk van kleingeld.

Je hebt ook de mogelijkheid om dagtickets te kopen waarmee je een kalenderdag onbeperkt met de metro, trein of bus kunt reizen. De meeste dagpassen bieden maar één of twee soorten vervoer aan en zelden de geliefde combinatie van JR treinen en metro. Daarvoor kun je het duurdere Tokyo Tour Ticket (ook wel Tokyo Combination Ticket genoemd) aanschaffen. In de praktijk is het vaak niet goedkoper dan losse ritjes te betalen met een Suica of Pasmo kaart.

HANDIG:
5 dingen die je moet weten over de Suica-kaart

Er zijn verschillende apps om je route met het openbaar vervoer te plannen, zoals Navitime for Japan. Ook de app van google maps doet het erg goed, maar die gebruikt vaak wel redelijk wat data. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Auto rijden

Als je het verkeer, de vaak verwarrende routes en de enorme parkeerkosten in ogenschouw neemt dan moet je je afvragen waarom je in hemelsnaam auto zou willen rijden in Tokyo. Veel locals maken liever gebruik van het openbaar vervoer in plaats van een automobiel, dus waarom zou je je als toerist wel wagen aan deze bijna helse missie?

Mocht je toch een auto willen huren in Tokyo dan heb je een internationaal rijbewijs nodig. Dat moet je vooraf in Nederland regelen, bijvoorbeeld bij de ANWB.

Auto rijden in Tokyo

Fietsen

Tokyo is absoluut geen fietsvriendelijke stad. Fietspaden zijn zeldzaam, het verkeer is amper ingespeeld op fietsers en als je je al met de fiets in de stad begeeft dan zul je merken dat je je tweewieler amper ergens kwijt kunt. Op heel veel plekken is het verboden een fiets te stallen. Als er al wel fietsenrekken zijn dan moet je daar vaak voor betalen om ze te mogen gebruiken.
Je zult voor Tokyo ook tevergeefs zoeken naar leuke fietstochten onder begeleiding van een ervaren gids.

Fietsen in Tokyo

Hop on, hop off bus

Wie gewend is dat je in grote steden met een zogenaamde hop-on-hop-off-bus de stad kunt verkennen die zal in Toko teleurgesteld zijn over het aanbod van dergelijke toeristenbussen. De beste optie is de Sky Hop Bus die drie verschillende routes door de stad rijdt. Wat ons tegenvalt is het aantal haltes waar je uit kunt stappen en de lage frequenties waarin er gereden wordt. Als je een beetje pech hebt dan moet je langer dan een uur op de volgende bus wachten. Als je van plan bent amper uit te stappen en Tokyo vooral vanuit de bus te bekijken dan is dit wel een aardig initiatief.

Hop on, hop off bus in Tokyo

Taxi

Reizen met de taxi is in Tokyo een belevenis op zich. Veel van de taxi’s in Tokyo zijn van het autotype Toyota Comfort, een automodel dat in 1995 specifiek als taximodel voor Japan op de markt is gebracht. Tegenwoordig zie je ook steeds meer modernere (vaak hybride) auto’s als taxi rondrijden in Tokyo. De chauffeurs dragen vaak witte handschoenen, de stoelen zijn bedekt met kanten kleedjes en de deuren openen en sluiten automatisch. Economisch gezien is een taxi zelden een slimme keuze, tenzij je met drie of vier personen reist. De taxi’s in Tokyo rijden op basis van een taximeter. Er geldt een starttarief van ongeveer zes euro voor de eerste twee kilometer. Iedere extra kilometer kost ongeveer drie euro en wachttijd tijdens files laat de meter oplopen met ongeveer 75 eurocent per twee minuten. Tijdens de late uurtjes (van 22 tot 5 uur) geldt een nachttoeslag van twintig procent. Vele taxichauffeurs spreken geen Engels. Het is daarom handig om het bestemmingsadres in het Japans te kunnen laten zien.

Taxi's genoeg in Tokyo