Tokyo voor beginners - alles wat je wilt en zou moeten weten over de Japanse hoofdstad Tokyo

Tokyo | bezienswaardigheden | wijken | eten & drinken | Tokyo bezoeken | reizen & vervoer | handig om te weten | weer & klimaat | links

Reizen naar Tokyo en vervoer in Tokyo

Transport is iets essentieels in het geval van een reis naar Tokyo. Het zal een redelijk deel van je reisbudget opslokken om in Tokyo te komen en ter plaatse kun je niet om bepaalde vormen van vervoer heen als je Tokyo wilt ontdekken. Zonder enige vorm van vervoer is het deel van de stad dat je zult zien vrij klein. Efficiëntie is het kernwoord bij lokaal vervoer. Als je hier wat minder handig mee omgaat dan ben je ter plaatse mogelijk te veel tijd kwijt aan het jezelf verplaatsen. Daarnaast zijn er ook nog een aantal recreatieve mogelijkheden van vervoer waar je in Tokyo gebruik van kunt maken.

Op deze pagina bieden we informatie over vliegen naar Tokyo, vervoer vanaf de luchthavens Narita en Haneda naar Tokyo en alle mogelijke vormen van transport in de stad zelf.

Tokyo bezienswaardigheden

In een metropool zoals Tokyo is enorm veel te zien en te doen.
De site top10bezienswaardigheden.nl heeft de hotspots van Tokyo op een rijtje gezet:
Tokyo bezienswaardigheden top 10

Vliegen naar Tokyo

Als je vanuit Nederland naar Tokyo reist dan doe je dat met het vliegtuig. Andere efficiënte oplossingen zijn er niet om in deze Japanse hoofdstad te komen. De totale afstand bedraagt ongeveer 9300 kilometer tot aan Amsterdam. Dit is de meest gunstige route die je kunt vliegen. In de praktijk zit je vaak net boven de 9500 kilometer. Met het vliegtuig doe je er ruim tien uur over om in Tokyo te komen met een rechtstreekse vlucht vanuit Amsterdam. De terugvlucht duurt meestal iets meer dan elf uur. Deze route duurt langer omdat er op een redelijk groot deel van de route sprake is van tegenwind op vlieghoogte. Dit resulteert in een lagere kruissnelheid voor de vliegtuigen die vanuit Tokyo richting Europa vliegen.

Rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Tokyo vliegen kan met KLM. Met andere maatschappijen kun je met één overstap of soms meerdere overstappen naar Tokyo vliegen. Dat kan bijvoorbeeld met Air France, Lufthansa, British Airways of verschillende Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Vliegen met een overstap kan goedkoper zijn dan rechtstreeks vliegen. Dat is omdat je vaak extra betaalt voor het comfort van een rechtstreekse vlucht.

Als je een goedkoop vliegticket naar Tokyo wilt boeken dan moet je vooral de acties van de luchtvaartmaatschappijen in de gaten houden. Zo heeft de KLM de welbekende Werelddeal Weken, maar hebben ze ook tussentijdse aanbiedingen die ze vooral via e-mail versturen. Abonneer je dus op de nieuwsbrieven om op de hoogte te blijven van de nieuwste acties. Dat kun je natuurlijk ook doen bij andere maatschappijen, zodat je altijd de laatste deals ontvangt.

Jetlag

Als je vanuit Europa naar Tokyo reist dan krijg je met een fenomeen te maken waar sommigen redelijk goed tegen kunnen, maar velen wat meer last van hebben: tijdsverschil. Omdat Tokyo in een andere tijdzone ligt is et in Tokyo altijd later dan in Nederland. Tijdens onze zomertijd bedraagt het tijdsverschil maar liefst 7 uur. Als het bij ons wintertijd is dan komt daar nog een uurtje extra bij. Het is in Tokyo dan 8 uur later dan in Nederland. Dat betekent dat de automatische innerlijke klok een keiharde reset nodig heeft als je tussen Nederland en Japan reist. Het lichaam heeft daar vaak wat problemen mee. Dat kan een vermoeid en zelfs katerig gevoel opleveren. Dit fenomeen staat bekend als 'jetlag'.

De beste manier om een jetlag te doorstaan is door je vrijwel meteen aan het tijdsverschil aan te passen. Ga bij aankomst in Tokyo niet te laat naar bed en probeer de eerste ochtend op tijd op te staan. Om meteen om 7 uur in de ochtend naast je bed te staan zal waarschijnlijk wat lastig zijn, maar pakweg half negen tot negen uur is al een goede start. Je kunt dan nog net het ontbijt in Tokyo meepakken en een normaal dagritme gaan volgen. Probeer dat ook echt te doen. Als je de eerste dag volop op pad gaat in Tokyo dan zul je aan het einde van de dag moe genoeg zijn om op tijd en diep genoeg te slapen, zodat de volgende dag de jetlag over zal zijn.

Vervoer vanaf het vliegveld

Tokyo kent twee luchthavens: Tokyo Narita International Airport en Haneda Airport (Tokyo International Airport). Narita ligt het verste van de stad af en is de nieuwste luchthaven (geopend in mei 1978). Haneda is de oudste luchthaven (bestaat sinds 1931), maar nog steeds de drukste luchthaven van Japan. Dit vliegveld behoort zelfs tot de drukste van Azië.

Als je met een internationale vlucht naar Tokyo reist dan is de kans groot dat je op Narita (NRT) landt. Dit vliegveld handelt het grootste deel van de internationale vluchten af. Vlieg je met KLM (of één van KLM's Skyteam partners) naar Tokyo dan arriveer je in Terminal 1 van Narita Airport. De andere maatschappijen worden verdeeld over Terminal 1 en Terminal 2. Er is een gratis shuttlebus tussen deze twee terminals.

Narita International Airport ligt ongeveer zestig kilometer ten oosten van centraal Tokyo. Dat betekent dat je niet zomaar eventjes op je plek van bestemming zult staan als je in Tokyo verblijft. Reken op een reistijd van tenminste een uur tot soms wel twee uur voordat je bij je hotel, hostel of appartement in Tokyo bent. De uiteindelijke reistijd is vooral afhankelijk van hoe dicht je accommodatie bij de verschillende treinstations of busstations ligt die direct vanuit Narita te bereiken zijn. Overstappen op andere lijnen of de metro kost je extra tijd en vaak moet je ook nog een stukje lopen tot je echt op je eindbestemming bent (of de taxi nemen).

De Narita Express van JR Lines is een populaire treinverbinding met Tokyo. Deze trein stopt onder andere op de populaire stations Tokyo, Shinagawa, Shibuya en Shinjuku. Reistijd bedraagt maximaal zo'n 80 minuten. Vrijwel alle plekken zijn gereserveerde plekken, waarvoor je kaartjes kunt kopen op de luchthaven. Het is voordeliger om meteen een retourticket te kopen dan om twee losse enkeltjes te nemen.
Een andere treinmaatschappij, Keisei, heeft ook treindiensten richting Tokyo. De Keisei Narita Airport Line rijdt naar Keisei Takasago Station, Nippori Station en Keisei Ueno Station. Dit is allemaal in het noordoosten van Tokyo. Wil je doorreizen naar een andere plek in de stad dan zul je bijvoorbeeld op de metro over moeten stappen of op een andere trein.

Er gaan ook bussen richting Tokyo. Dit worden 'limousine' diensten genoemd. Je zit dan niet in zo'n limousine waarin bijvoorbeeld de sterren in Hollywood naar premières gaan, maar in een bus met veel ruimte per stoel. De bussen rijden normaal in pakweg een uur naar Tokyo City Air Terminal of naar de verschillende hotels in de stad binnen 40 tot 120 minuten (afhankelijk van de locatie). In de spits kan de reistijd echter flink oplopen door de drukte op de weg.

De taxi is een comfortabel alternatief. Je hoeft immers niet te lopen of met je bagage moeilijk te doen in drukke metro's of treinen. De taxi is wel een stukje duurder. Mocht je met 3 of 4 man tegelijkertijd van één taxi gebruik maken dan vallen de kosten vaak ook wel weer mee. Met de taxi win je aan efficiëntie omdat je rechtstreeks naar je eindbestemming gaat. Er wordt niet omgereden of tussentijds gestopt. Het nadeel is wel dat ze zich in het drukke verkeer van Tokyo koeten storten. Dat heeft vooral in de spitsuren een nadeel. De taxi's werken met een vaste prijs per route als je vanaf Narita Airport naar de stad wilt. Daar komt de tolheffing nog bovenop. Reken op minstens 120 euro voor een enkele rit naar de stad inclusief de tol.

Als je op Haneda Airport landt dan heb je het voordeel dat deze luchthaven veel dichter bij de stad ligt. Dit zorgt voor kortere transfertijden vanaf het vliegveld naar je eindbestemming in Tokyo. Veel passagiers die op Haneda landen gebruiken de treinen van de Keikyu Line als transportmiddel om in de stad te komen. Zo reis je in pakweg twintig minuten naar Tokyo Station, in 25 minuten naar Roppongi Station en binnen een half uur naar Shinjuku. De prijzen zijn afhankelijk van de route. Reken op gemiddeld 5 tot 6 euro voor een enkele reis.
Een andere optie van Haneda is de Keikyu Limousine Bus. Het voordeel van deze luxe bussen is dat ze ook naar een aantal plekken in Tokyo rijden waar geen treinstation is en dat je goede verbindingen hebt naar bestemmingen buiten Tokyo zelf. Op http://hnd-bus.com/airport kun je de verschillende routes zien.

Natuurlijk kun je ook vanaf Haneda Airport een taxi nemen. De taxi's die vanaf het vliegveld rijden werken met vaste tarieven per traject. Voor een rit naar Shibuya of Shinjuku ben je bijvoorbeeld zon'n 50 tot 60 euro per enkele rit kwijt.

Openbaar vervoer

Tokyo heeft een uitgebreid en vrij complex systeem van openbaar vervoer. Voor toeristen zijn de metro's en treinen veruit de belangrijkste mogelijkheden van transport. Met deze twee vervoersmiddelen kun je grote delen van Tokyo bezoeken, waarbij je vaak niet zo ver meer hoeft te wandelen. Bussen rijden er ook volop in de stad. De ervaring van redelijk wat toeristen is dat deze vorm van vervoer minder overzichtelijk en vaak ook niet zo efficiënt is.

Zowel de treinen als de metro's rijden overdag met hoge frequenties. Tijdens de spitsuren zul je soms schrikken van de enorme drukte op de drukste lijnen. Je staat dan echt tegen elkaar aan in de treinstellen. Wil je de ergste drukte vermijden? Reis dan niet tussen 7:00 en 9:30 uur in de ochtend en tussen pakweg 17:00 tot 20:00 uur 's avonds. Ondanks de soms chaotische drukte blijft men wel indien mogelijk vasthouden aan de gewoonte om op het perron duidelijke rijen te maken om in te kunnen stappen. Deze rijen stellen zich op aan weerszijden van de ingang.

Wat voor ons Europeanen wennen is, is dat je bij overstappen tussen metro en een andere metrolijn, tussen trein en metro en tussen trein en trein nieuwe kaartjes nodig zijn. Tickets koop je bij de automaten die op de verschillende stations staan. Wij gebruiken zelf een zogenaamde Suica kaart. Dit is een OV-chipkaart waar je saldo opzet waar je mee kunt reizen. Je hebt in dat geval geen gedoe met losse kaartjes en je betaalt ook iets minder per rit. Efficiënter en goedkoper dus. Een vergelijkbare kaart is Pasmo. Twee verschillende namen voor een vergelijkbaar product. Je kunt beide kaarten kopen via de ticketautomaten die in de verschillende stations staan. De Suica pas koop je op JR treinstations en de Pasmo pas koop je met name op de metrostations. Naast een borgsom zet je ook saldo op de kaart: tenminste 1000 yen. Beide passen zijn ook te gebruiken in bussen en ook voor aankopen in zogenaamde convenience stores en automaten op straat. Op die manier ben je minder afhankelijk van kleingeld.

Je hebt ook de mogelijkheid om dagtickets te kopen waarmee je een kalenderdag onbeperkt met de metro, trein of bus kunt reizen. De meeste dagpassen bieden maar één of twee soorten vervoer aan en zelden de geliefde combinatie van JR treinen en metro. Daarvoor kun je het duurdere Tokyo Tour Ticket (ook wel Tokyo Combination Ticket genoemd) aanschaffen. In de praktijk is het vaak niet goedkoper dan losse ritjes te betalen met een Suica of Pasmo kaart.

Er zijn verschillende apps om je route met het openbaar vervoer te plannen, zoals Navitime for Japan. Ook de app van google maps doet het erg goed, maar die gebruikt vaak wel redelijk wat data. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Auto rijden

Als je het verkeer, de vaak verwarrende routes en de enorme parkeerkosten in ogenschouw neemt dan moet je je afvragen waarom je in hemelsnaam auto zou willen rijden in Tokyo. Veel locals maken liever gebruik van het openbaar vervoer in plaats van een automobiel, dus waarom zou je je als toerist wel wagen aan deze bijna helse missie?
Mocht je toch een auto willen huren in Tokyo dan heb je een internationaal rijbewijs nodig. Dat moet je vooraf in Nederland regelen, bijvoorbeeld bij de ANWB.

Fietsen

Tokyo is absoluut geen fietsvriendelijke stad. Fietspaden zijn zeldzaam, het verkeer is amper ingespeeld op fietsers en als je je al met de fiets in de stad begeeft dan zul je merken dat je je tweewieler amper ergens kwijt kunt. Op heel veel plekken is het verboden een fiets te stallen. Als er al wel fietsenrekken zijn dan moet je daar vaak voor betalen om ze te mogen gebruiken.
Je zult voor Tokyo ook tevergeefs zoeken naar leuke fietstochten onder begeleiding van een ervaren gids.

Hop on, hop off bus

Wie gewend is dat je in grote steden met een zogenaamde hop-on-hop-off-bus de stad kunt verkennen die zal in Toko teleurgesteld zijn over het aanbod van dergelijke toeristenbussen. De beste optie is de Sky Hop Bus die drie verschillende routes door de stad rijdt. Wat ons tegenvalt is het aantal haltes waar je uit kunt stappen en de lage frequenties waarin er gereden wordt. Als je een beetje pech hebt dan moet je langer dan een uur op de volgende bus wachten. Als je van plan bent amper uit te stappen en Tokyo vooral vanuit de bus te bekijken dan is dit wel een aardig initiatief.

Taxi

Reizen met de taxi is in Tokyo een belevenis op zich. Veel van de taxi's in Tokyo zijn van het autotype Toyota Comfort, een automodel dat in 1995 specifiek als taximodel voor Japan op de markt is gebracht. Tegenwoordig zie je ook steeds meer modernere (vaak hybride) auto's als taxi rondrijden in Tokyo. De chauffeurs dragen vaak witte handschoenen, de stoelen zijn bedekt met kanten kleedjes en de deuren openen en sluiten automatisch. Economisch gezien is een taxi zelden een slimme keuze, tenzij je met drie of vier personen reist. De taxi's in Tokyo rijden op basis van een taximeter. Er geldt een starttarief van ongeveer zes euro voor de eerste twee kilometer. Iedere extra kilometer kost ongeveer drie euro en wachttijd tijdens files laat de meter oplopen met ongeveer 75 eurocent per twee minuten. Tijdens de late uurtjes (van 22 tot 5 uur) geldt een nachttoeslag van twintig procent. Vele taxichauffeurs spreken geen Engels. Het is daarom handig om het bestemmingsadres in het Japans te kunnen laten zien.

Meer info over Tokyo

De volgende sites bieden uitgebreide tips en informatie over Tokyo:
5x zien & doen in Tokyo
bijzondere plaatsen in Tokyo
Tokyo fotoreportage
Tokyo in één dag
Tokyo informatie
Tokyo weer & klimaat

© teksten & foto's Silver Media - contact, disclaimer & copyright - cookies & privacy